Oppiminen uusiksi – työ ennen huvia
Päässäni raksutti keikkuessani maastoauton takapenkillä Haitin vuoristoteillä etsimässä sopivia tontteja Ulkomaanavun kouluja varten. Mietin, miten voisin auttaa eri puolilla trooppista vyöhykettä työskenteleviä tiimejämme, kun ne nyrkit savessa kamppailevat samankaltaisten koulujen rakentamiseen liittyvien ongelmien parissa.
Samaan aikaan tiimimme Filippiineillä valmisteli kuumeisesti 47 luokkahuoneen rakentamista supertaifuuni Haiyanin jäljiltä. Viestittelimme tiiviisti koulun suunnitelmasta, jota olimme jo luonnostelleet heti Filippiinien avustustyön alkuvaiheessa. Ongelmaksi uhkasivat nyt muodostua kilpailutusten aikataulut ja materiaalien saatavuus.
Iso osa koulujen rakentamisen kanssa tekemisissä olevasta henkilökunnastamme ei ole rakennusalan ammattilaisia, vaan esimerkiksi rakennustyöhön Rahaa työstä -ohjelmissa osallistuvia kyläläisiä. Paikalliset insinöörit taas eivät välttämättä tunne meidän humanitaarisia periaatteitamme tai tavoitteitamme.
Jo edellisen Haitin matkani jälkeen olin hahmotellut toimintamallia, jolla rakentaminen saataisiin tehokkaammaksi, mutta nyt maastoauton ravistelu loksautti päässäni yhteen pari muutakin ajatusta.
Oivalsin vihdoin, että rakentaminen kehitysyhteistyön tai humanitaarisen kriisin yhteydessä tarvitsee simppelin kuvauksen, tarkistuslistamaisen oppaan. Hyvää taustatyötä olivat tehneet jo Haitin kouluja suunnitellut arkkitehti Matti Kuittinen ja pystytystä koordinoinut Sari Kaipainen. Siltä pohjalta laadin koulunrakennusoppaan:New School ideas for better learning spaces in emergency.
Opuksen tehtävänä on ohjata rakentamisen parissa työskenteleviä ottamaan huomioon oleellisia asioita, kuten humanitaarisessa työssä ja Ulkomaanavussa noudatettavat sisällölliset periaatteet, rakentamisen laadun sekä kustannusten ja aikataulujen pitämisen sovituissa rajoissa. Haitista Filippiineille.
Toivon, että saan oppaasta paljon palautetta, että voin kehittää siitä tehokkaan ja hyödyllisen apuvälineen.
Varsinaisesta arkkitehdin huvista eli rakennusten ja tilojen suunnittelusta lisää seuraavassa blogissa.
Kirjoittaja on Kirkon Ulkomaanavun koulurakentamisen koordinaattori ja arkkitehti.