EU-hanke tuo koulun pakolaisperheiden luo Somaliassa
Jopa 5 miljoonaa lasta jää Somaliassa vuonna 2024 vaille virallista koulutusta. KUA tuo laadukkaan koulutuksen omassa maassaan pakolaisiksi joutuneiden perheiden lapsille EU:n rahoittaman i-LEARN-hankkeen avulla.
Teksti: Aburus Farah ja Mohamed Eisse
Kuvat: KUA:n Somalian maatoimisto
KUN SOMALIAN hallitus romahti vuonna 1992, Somalian väestö on kohdannut lukuisia haasteita. Erityisen vakavasti on kärsinyt maan koulutussektori.
Yhdistyneiden Kansakuntien humanitaaristen asioiden koordinointitoimiston (OCHA) raportin mukaan 3,6–4,9 miljoonaa kouluikäistä lasta jää vuonna 2024 vaille virallista koulutusta. Lisäksi lähes 2,4 miljoonaa lasta tarvitsee humanitaarista apua joko voidakseen aloittaa koulunkäynnin, palata kouluun tai pysyä koulussa.
Koulutukseen pääsy on viime vuosina helpottunut merkittävästi. Kehitys on suurelta osin useiden kansainvälisten kumppaneiden, kuten Euroopan unionin ja YK:n, sekä eri valtioiden Somalialle suuntaaman suoran tuen ansiota.
Edistysaskelista huolimatta monet somalialaislapset kohtaavat edelleen huomattavia esteitä laadukkaan koulutuksen äärelle pääsemisessä. Lasten oikeus koulutukseen vaarantuu toistuvasti, kun perheet joutuvat siirtymään pois asuinseuduiltaan ilmastoon liittyvien ääri-ilmiöiden, kuten kuivuuden ja tulvien, sekä turvattomuuden vuoksi.
Myös köyhyys estää monessa perheessä lasten kouluun laittamisen. Erityisen heikossa asemassa ovat perheet, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa ja kaiken omaisuutensa mahdollisesti jopa useamman kerran.
14-vuotias Siyat Mohamed Hussein asuu Wargeweynen pakolaisleirillä Elbarden piirikunnassa Somaliassa. Ennen kuin Kirkon Ulkomaanapu aloitti työnsä alueella, Siyatilla ei ollut koskaan ollut mahdollisuutta käydä koulua, vaikka hänellä oli syvä halu oppia. Hänen perheensä oli joutunut vaihtamaan asuinpaikkaa useasti turvattomuuden vuoksi, ja läheisten koulujen puuttuessa koulutus tuntui mahdottomalta unelmalta.
”Kun tulimme leirille, halusin mennä kouluun, mutta täällä ei ollut kouluja. Oli vaikea kuvitella, että saisin koskaan koulutusta”, Siyat kertoo.
Hätäoppimistila toi koulun pakolaisleirille
Teini-ikäinen Siyat on saanut kokea edellä kerrotut haasteet omakohtaisesti. Saavuttuaan Wargeweynen leirille hänellä, kuten monilla muillakin leirillä asuvilla lapsilla, ei ollut mahdollisuutta saada virallista koulutusta. Lähimmät koulut olivat liian kaukana, eikä koulunkäynti ollut mahdollista ilman tukea pitkän matkan ja perheen taloudelliseen tilanteeseen nähden korkeiden kustannusten vuoksi.
EU:n rahoittaman Inclusive, Lasting Education Achievement (i-LEARN) -hankkeen kautta KUA on ottanut käyttöön kokonaisvaltaisen lähestymistavan tukeakseen koulutuksen saatavuutta Lounais-Somalian Elbardessa, Hudurissa ja Baidoassa. Hanke toteutetaan yhteistyössä somalialaisen humanitaarisen järjestön GREDO:n (Gargaar Relief and Development Organisation) kanssa.
Yksi hankkeen merkittävistä aloitteista on ollut yhteisön hätäoppimiskeskusten (Emergency Community Learning Centres, ECLC) perustaminen. Hätäoppimiskeskukset ovat mahdollistaneet koulutuksen noin 3 500:lle hiljattain asuinpaikastaan siirtymään joutuneelle lapselle. KUA:n vuonna 2024 keskukset on suunniteltu samaan tapaan kuin koulujen parakkirakennelmat Suomessa. Tarvittaessa niitä voidaan siirtää toiseen paikkaan, mikäli väestö joutuu siirtymään. Jokaisessa Hätäoppimiskeskusten käymälöissä on huomioitu vammaisten sekä tyttöjen ja poikien erilliset tarpeet ja niissä on käsienpesumahdollisuus. Lisäksi keskukset on varustettu pulpeteilla ja muilla oppimateriaaleilla, jotka helpottavat näiden lasten tehokasta oppimista.
”Hätäoppimiskeskus muutti kaiken”, Siyat kertoo. ”Se toi koulutuksen suoraan kotiovellemme. Minun ei enää tarvinnut kävellä kouluun pitkiä matkoja tai huolehtia siitä, että jäisin paitsi koulusta.”
Paljon muutakin kuin pelkkä oppimistila
KUA:n lähestymistapa sisältää muutakin kuin pelkän oppimistilan rakentaminen. Somalian maatoimisto on sitouttanut paikallisen yhteisön aktiiviseksi osaksi hanketta ja varmistanut, että hätäoppimiskeskus on turvallinen ja helposti saavutettava oppimisympäristö lapsille.
Opettajat on rekrytoitu lähialueelta ja heidät on koulutettu ymmärtämään ja vastaamaan pakolaisiksi joutuneiden lasten erityistarpeita.
Kattavan tukijärjestelmän ansiosta Siyatin kaltaiset oppilaat pystyivät aloittamaan opintomatkansa välittömästi.
Siyatin opettaja muistelee alun haasteita:
”Kun aloitimme, monet lapset olivat ujoja ja epävarmoja oppimisestaan. He olivat jo kokeneet niin paljon, ja jotkut eivät olleet koskaan käyneet koulua. Hitaasti he kuitenkin avautuivat, heistä tuli itsevarmempia ja innokkaampia oppimaan. Siyat on ollut yksi innokkaimmista oppilaista”, opettaja sanoo.
I-Learn-hanke tavoittaa 17 800 kriisistä kärsivää lasta ja sen tarkoituksena on palauttaa turvalliset ja laadukkaat koulutusmahdollisuudet erityisesti Hudurin ja Elbarden kaltaisilla syrjäisillä alueilla eläville lapsille ja nuorille sekä auttaa heitä pääsemään kouluun ensimmäistä kertaa tai palaamaan kouluun.
Siyat on siirtynyt hätäoppimiskeskuksesta Bula Shidlen sisäiseen pakolaiskouluun. Siirtymä oli mahdollinen, koska Siyat oppi hätäoppimiskeskuksessa perus lukutaitoa ja laskutekniikkaa, mutta se avasi hänelle oven myös viralliseen koulutukseen, josta hän vielä hetki sitten luuli jäävänsä paitsi.
”Käyn nyt joka päivä koulussa, ja haaveilen itsekin opettajan ammatista”, Siyat sanoo.
Hätäoppimiskeskusten opinto-ohjelma on suunniteltu pyörimään keskeytyksettä sekä virallisen kouluvuoden aikana että sen ulkopuolella i-LEARN-hankkeen loppuun asti kesäkuussa 2026. Silloin keskusten johto siirtyy KUA:n kouluttamille pakolaisleirien koulutuskomiteoille.
Tukea pakolaislapsille myös luokkahuoneen ulkopuolella
KUA on nimittänyt kuhunkin hätäoppimiskeskukseen lastensuojelun yhteyshenkilöitä, jotka on valittu opettajien keskuudesta. Yhteyshenkilöt ovat saaneet koulutusta lastensuojelusta, mikä antaa heille valmiudet tunnistaa lapset, jotka saattavat olla vahingollisessa tai vaarallisessa tilanteessa. Lastensuojelun yhteyshenkilöiden tehtävänä pakolaisleireillä on tarjota tukea tai ohjata lapset asiaankuuluvien palveluntarjoajien luo. Lisäksi lapsille tarjotaan erilaisia leikkiä edistäviä virkistysmateriaaleja, joilla varmistetaan lasten psykososiaalista hyvinvointia.
Koulutuksen tuominen suoraan pakolaisyhteisöihin on ratkaisevan tärkeää sen varmistamiseksi, että Siyatin kaltaiset lapset voivat jatkaa oppimista. Turvalliset ja oppimaan kannustavat ympäristöt auttavat lapsia pääsemään eroon pakolaisuuden aiheuttamista traumoista ja tukevat koulutukseen keskittymistä. Lasten tukeminen siirtymässä hätäoppimiskeskuksista virallisiin kouluihin varmistaa puolestaan pitkän aikavälin koulutuksen onnistumista.
Siyatin opettaja innostuu kehumaan oppilastaan:
”On hämmästyttävää nähdä, miten pitkälle Siyat on päässyt. Hän ei ole vain oppinut lukemaan ja kirjoittamaan, vaan hän on myös oppinut rakastamaan oppimista. Hän auttaa luokkatovereitaan ja kyselee aina. En epäile, etteikö hän saavuttaisi unelmaansa opettajan ammatista.”
Vastikään pakolaisiksi tai uuteen paikkaan siirtymään joutuneet oppilaat käyvät hätäoppimiskeskusten opetukseen päästyään läpi oppimisen arvioinnin. Arvioinnin tekevät KUA:n perustaman komitean tukemat vastavalmistuneet opettajat. Arvioinnin jälkeen oppilaat osallistuvat oppimisohjelmaan, jossa keskitytään perus laskutoimituksiin ja lukutaitoon. Ohjelma voi kestää kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen yksilöllisestä tasosta, iästä ja kyvyistä riippuen. Tämän ajanjakson jälkeen oppilaat arvioidaan uudelleen. Arviointitulosten perusteella heidät siirretään lähikouluihin joko viralliseen tai epäviralliseen koulutukseen.
Kouluikäiset lapset sijoitetaan viralliseen peruskouluun ikänsä ja taitojensa mukaan, kun taas varsinaisen kouluiän ylittäneet lapset osallistuvat KUA:n tukemien lähikoulujen nopeutetun perusopetuksen (Accelerated Basic Education, ABE) ohjelmaan.
Siyatin isä Mohamed Hussein on tyytyväinen siitä, miten alueella aloitettu i-LEARN-hanke on muuttanut perheen elämän.
”Ennen emme tienneet, miten lapsemme koskaan saisivat koulutusta. Nyt pojallani on toivoa, kuten muillakin lapsilla eri puolilla maata.”
—
i-LEARN-hankkeen tavoitteena on laajentaa pakolaisiksi joutuneiden lasten osallistumismahdollisuuksia Lounais-Somaliassa. Hanke on osa KUA:n EU-rahoitteista Education in Emergencies (EIE) -hanketta, joka toteutetaan yhteistyössä kumppaneidemme GREDO:n, Daf Somalian ja Somalian Lounaisosavaltion opetusministeriön kanssa.