WeFood torjuu ruokahävikkiä ja auttaa kehitysmaissa
Kirkon Ulkomaanapu kerää varoja hävikkiruokaa myyvän kaupan perustamiseksi virtuaalisella ”osakeannilla”. WeFood torjuu ruokahävikkiä myymällä muutoin jätteeksi päätyvää ruokaa. Tuotoilla tuetaan Kirkon Ulkomaanavun toimintaa kehitysmaissa ja katastrofitilanteissa.
Kirkon Ulkomaanapu julkistaa tulevana viikonloppuna Maailma kylässä -festivaalilla Helsingissä ”osakeannin”, jonka tavoitteena on myydä 10 000 kappaletta 15 euron arvoisia virtuaaliosakkeita. Tuotoilla perustetaan hävikkiruokaa myyvä kauppa Helsinkiin.
Hävikkiruokakauppa myy 50–70 prosenttia normaalihintoja edullisemmin ruokaa, joka muutoin päätyisi kaatopaikalle. Kauppaa pyörittävät vapaaehtoiset.
”Suomessa päätyy vuosittain roskiin jopa 460 000 tonnia ruokaa. WeFood on yksi ratkaisu kasvavaan ruokahävikkiongelmaan ja samalla se auttaa kehitysmaiden ja hauraiden valtioiden köyhimpiä, sillä kaupan tuloilla tuetaan Kirkon Ulkomaanavun työtä”, sanoo WeFoodin projektipäällikkö Else Hukkanen.
”WeFood on kerrassaan loistava idea, sillä sekä kaupat että kotitaloudet heittävät Suomessa hurjia määriä ruokaa roskiin joka päivä. Ihmiskunnalla on käytettävissään vain rajattu määrä luonnonvaroja, eikä niitä tulisi haaskata. Kirkon Ulkomaanapu on keksinyt loistavan keinon ehkäistä ruokahävikkiä ja samalla tukea kaikkein eniten apua tarvitsevia kehitysmaissa”, sanoo urheilija ja kirjailija Wilson Kirwa, joka on mukana WeFoodissa.
”Olen itsekin pyrkinyt vähentämään ruokahävikkiä arjessani, mutta kiireen vuoksi epäonnistun usein. WeFood on hyvin konkreettinen keino ehkäistä ruokahävikin syntymistä. Ruokahävikissä on kyse hyvin merkittävästä, globaalista kysymyksestä. Ulkomaanapu on arvostettu toimija sekä Suomessa että globaalisti, ja voi tuoda globaalin ulottuvuuden ruokahävikkikeskusteluun myös Suomessa”, sanoo myös WeFoodissa mukana oleva kirjailija ja elokuvaohjaaja Elina Hirvonen.
WeFood tulee Suomeen Tanskasta, jossa toimii jo kaksi Ulkomaanavun sisarjärjestön DanChurchAidin hävikkiruokaa myyvää kauppaa.
”Tanskassa WeFood on ollut suuri hitti ja kaupoissa käy 50 000 asiakasta vuodessa. Toivomme, että myös suomalaiset innostuvat ehkäisemään ruokahävikkiä WeFoodin avulla, ja että yritykset lähtevät mukaan yhteistyöhön lahjoittamalla hävikkiruokaa”, sanoo Else Hukkanen.
”WeFoodista hyötyvät monet, sillä se ehkäisee ruokahävikkiä, tukee kehitysmaiden ihmisiä ja antaa vapaaehtoisille mielekkään tavan osallistua.”
WeFoodin löytää Maailma kylässä -festivaaleilla Mahdollisuuksien torin teltasta, jossa on myynnissä ”osakekirjoja” ja jaossa Nokian Panimon virvoitusjuomia.
Osakkeen voi hankkia itselleen myös tekstaamalla WEFOOD numeroon 16499 (15e). Jos välilyönnin jälkeen kirjoittaa nimensä ja postiosoitteensa, lähetämme osakekirjan postissa.
Nokian Panimon lisäksi WeFoodissa ovat mukana ekologiset vaatemerkit Costo ja Pure Waste Textiles, jotka lahjoittavat WeFood hävikkiruokakaupan vapaaehtoisille työasut. Escapade Graphics ja Hiekka Graphics ovat luoneet WeFoodin visuaalisen ilmeen. Lohikari Oy on lahjoittanut WeFoodille esitetelineet. Neuvotteluja uusien yritysyhteistyökumppaneiden kanssa käydään parhaillaan.