Digitala kunskaper bidrar till ökad inkomst i Etiopien
Kyrkans Utlandshjälp öppnar ett nytt landskontor i Etiopien. Det första programmet strävar efter bättre utkomstmöjligheter för huvudstadens unga befolkning.
Text & foto: Björn Udd
ETIOPIEN TAMPAS med interna politiska motsättningar, hög inflation och svår ungdomsarbetslöshet. Kyrkans Utlandshjälp (KUA) öppnade i oktober ett landskontor som nu siktar på att skapa mångsidigare utkomstmöjligheter för unga. Samtidigt växer KUA:s satsning på kreativa branscher.
Det första programmet utbildar ungdomar i digital marknadsföring i huvudstaden Addis Abeba.
”När jag skulle välja vad jag skulle studera övertalade min storebror mig att studera bokföring. Just då verkade det som ett säkert kort. Sen slog koronapandemin till och en hel del jobb försvann. När jag utexaminerades fanns det inga jobb att söka”, säger Eyerusalem Baye, 25.
Baye sökte och blev antagen till Kyrkans Utlandshjälps nyöppnade Creators Hub-program i Etiopiens huvudstad Addis Abeba. Där ska hon studera digital marknadsföring i sex månader.
”Efter utbildningen hoppas jag kunna starta ett företag som gör digital marknadsföring. I den här branschen kan man arbeta både inom Etiopien och för utländska klienter. Jag ser flera möjligheter.”
Baye bor med sin mamma och två av sina bröder. Hennes pappa har tvingats fly landet. Han gör sitt bästa för att stöda familjen, men har fullt upp med att försörja sig själv i sitt nya hemland.
En universitetsutbildning var möjlig för Baye eftersom den är gratis i Etiopien, men en kurs i digital marknadsföring var svårare att hitta.
”En kurs som den här skulle kosta 20 000 bir (ca 150 euro). Det är pengar jag inte har.”
I Etiopien är ungdomsarbetslösheten hög, speciellt i städerna. Då blir framför allt unga kvinnor lätt utslagna på arbetsmarknaden.
I OKTOBER öppnade Kyrkans Utlandshjälp (KUA) både ett landskontor och nya projekt i Etiopien. Det första projektet som startade var Creators Hub-kursen i marknadsföring. På kursen lär sig Baye och hennes ca 50 kurskompisar inte bara tekniska färdigheter. De skapar också nätverk.
”Creators Hub är både fysiska platser, som huben vi nu öppnat i Addis Abeba och den vi redan har i Nairobi, men det är också en digital omgivning. Vi vill att ungdomarna som studerar här kan skapa kontakter digitalt och samarbeta,”, säger Fladwel Rawinji som ansvarar för KUA:s arbete med kreativa branscher.
TANKEN ÄR att ungdomarna kan få nyttiga kontakter med andra ungdomar i liknande situation. De kan samarbeta och också anställa varandra då de behöver stöd i projekt. Det här systemet har rullat på i KUA:s landsprogram i Kenya och Uganda redan i några år med bra resultat.
”VI har hittills utbildat över 300 ungdomar i Kenya och 200 i Uganda. Vad vi ser är att ungdomarna som gått vår utbildning har kunnat öka sin inkomst till ett minimum på ungefär 200 euro i månaden. Det hjälper redan mycket”, säger Rawinji.
Programmet fokuserar delvis också på att marknadsföra sig själv och faktiskt få de jobben som finns.
”Inom tre månader efter att de blivit färdiga har 60 procent av våra studerande hittat ett jobb inom branschen”, säger Rawinji.
För Baye är det här lockande. Hon hoppas att kursen ska ge henne en chans att kombinera alla sina färdigheter när hon skapar sitt eget företag. Förutom bokföring och digital marknadsföring har hon på egen hand lärt sig grafisk design.
”Jag hoppas vi också lär oss webbutveckling. Att skapa hemsidor är en användbar färdighet”, säger Baye.
Genom att bredda sin kunskap inom olika områden hoppas hon att hennes företag ska bli framgångsrikt.
”I framtiden vill jag vara förmögen. Då kan jag använda en del av mina inkomster till att hjälpa andra.”