Också de välutbildade behöver stöd 

Också de välutbildade behöver stöd 

NÄR JAG FLYTTADE till Nairobi för två år sedan slog det mig hur många kenyaner som trots sin höga utbildning inte hittat ett jobb som motsvarar det de studerat. Magistrar i sociologi kan arbeta som taxichaufförer och biologer som butiksbiträden. 

Arbetsmarknaden i Östafrika är påtagligt svår. Förutom en utbildning behöver du rätt kontakter. Ibland behöver man inte ens utbildningen ifall man har kontakterna. Gapet är enormt mellan potentialen i en person och hur hen tillåts gynna samhället. 

När jag deltog i öppningen av Creators Hub i Etiopien, ett land som lidit av instabilitet och hög inflation, slogs jag av hur högutbildade våra kursdeltagare var. Jag mötte bland annat bokförare och farmaceuter. Min första tanke var att är det de som behöver vårt stöd? 

Det är precis så: de här människorna har en gränslös potential. I ett instabilt samhälle är det synnerligen viktigt att de med hög utbildning hittar jobb. Vägen till stabilitet är inte bara utbildning, utan också att kunna utnyttja den utbildningen som redan finns inom samhället. 

En av de återkommande utmaningarna bland högutbildade i min omgivning är att universiteten i länder som Kenya och Etiopien sällan förbereder unga för arbetsmarknaden, trots att utbildningen i sig håller måttet. Det är precis det initativ som Creators Hub strävar efter att svara på. 

Att lära sig hur man grundar ett företag och marknadsför sina färdigheter och hur man hittar online-jobb som också kopplar ungdomar med omvärlden gynnar ett helt samhälle. Därför är det inte endast de allra mest utsatta som behöver vårt stöd. Också de som till synes har fått en möjlighet kan behöva en knuff i rätt riktning. 

Digitala kunskaper bidrar till ökad inkomst i Etiopien 

Digitala kunskaper bidrar till ökad inkomst i Etiopien 

Kyrkans Utlandshjälp öppnar ett nytt landskontor i Etiopien. Det första programmet strävar efter bättre utkomstmöjligheter för huvudstadens unga befolkning. 

Text & foto: Björn Udd

ETIOPIEN TAMPAS med interna politiska motsättningar, hög inflation och svår ungdomsarbetslöshet. Kyrkans Utlandshjälp (KUA) öppnade i oktober ett landskontor som nu siktar på att skapa mångsidigare utkomstmöjligheter för unga. Samtidigt växer KUA:s satsning på kreativa branscher. 

Det första programmet utbildar ungdomar i digital marknadsföring i huvudstaden Addis Abeba.  

”När jag skulle välja vad jag skulle studera övertalade min storebror mig att studera bokföring. Just då verkade det som ett säkert kort. Sen slog koronapandemin till och en hel del jobb försvann. När jag utexaminerades fanns det inga jobb att söka”, säger Eyerusalem Baye, 25. 

Baye sökte och blev antagen till Kyrkans Utlandshjälps nyöppnade Creators Hub-program i Etiopiens huvudstad Addis Abeba. Där ska hon studera digital marknadsföring i sex månader. 

”Efter utbildningen hoppas jag kunna starta ett företag som gör digital marknadsföring. I den här branschen kan man arbeta både inom Etiopien och för utländska klienter. Jag ser flera möjligheter.” 

Baye bor med sin mamma och två av sina bröder. Hennes pappa har tvingats fly landet. Han gör sitt bästa för att stöda familjen, men har fullt upp med att försörja sig själv i sitt nya hemland.  

En grupp människor sitter i ett modernt klassrum i Etiopien.
I oktober startade Kyrkans Utlandshjälp sitt första program kallat Creators-Hub i Etiopien.

En universitetsutbildning var möjlig för Baye eftersom den är gratis i Etiopien, men en kurs i digital marknadsföring var svårare att hitta. 

”En kurs som den här skulle kosta 20 000 bir (ca 150 euro). Det är pengar jag inte har.” 

I Etiopien är ungdomsarbetslösheten hög, speciellt i städerna. Då blir framför allt unga kvinnor lätt utslagna på arbetsmarknaden. 

I OKTOBER öppnade Kyrkans Utlandshjälp (KUA) både ett landskontor och nya projekt i Etiopien. Det första projektet som startade var Creators Hub-kursen i marknadsföring. På kursen lär sig Baye och hennes ca 50 kurskompisar inte bara tekniska färdigheter. De skapar också nätverk. 

”Creators Hub är både fysiska platser, som huben vi nu öppnat i Addis Abeba och den vi redan har i Nairobi, men det är också en digital omgivning. Vi vill att ungdomarna som studerar här kan skapa kontakter digitalt och samarbeta,”, säger Fladwel Rawinji som ansvarar för KUA:s arbete med kreativa branscher. 

TANKEN ÄR att ungdomarna kan få nyttiga kontakter med andra ungdomar i liknande situation. De kan samarbeta och också anställa varandra då de behöver stöd i projekt. Det här systemet har rullat på i KUA:s landsprogram i Kenya och Uganda redan i några år med bra resultat. 

”VI har hittills utbildat över 300 ungdomar i Kenya och 200 i Uganda. Vad vi ser är att ungdomarna som gått vår utbildning har kunnat öka sin inkomst till ett minimum på ungefär 200 euro i månaden. Det hjälper redan mycket”, säger Rawinji. 

Eyerusalem Baye ska studera digital marknadsföring.

Programmet fokuserar delvis också på att marknadsföra sig själv och faktiskt få de jobben som finns. 

”Inom tre månader efter att de blivit färdiga har 60 procent av våra studerande hittat ett jobb inom branschen”, säger Rawinji. 

För Baye är det här lockande. Hon hoppas att kursen ska ge henne en chans att kombinera alla sina färdigheter när hon skapar sitt eget företag. Förutom bokföring och digital marknadsföring har hon på egen hand lärt sig grafisk design. 

”Jag hoppas vi också lär oss webbutveckling. Att skapa hemsidor är en användbar färdighet”, säger Baye. 

Genom att bredda sin kunskap inom olika områden hoppas hon att hennes företag ska bli framgångsrikt. 

”I framtiden vill jag vara förmögen. Då kan jag använda en del av mina inkomster till att hjälpa andra.”